sâmbătă, 7 martie 2015

Unde a fugit performanța organizației sau directorasul cel viteaz ...

Un directoraș are probleme. Retenția scade, implicarea și angajamentul oamenilor nu mai sunt ce-au fost acum 2-3 ani. Atitudinea lasă de dorit în zone identificate – comunicare, colaborare, asumarea responsabilității. CEO-ul nostru de multinațională are putere, voință și bani. Deci cheamă consultanții să-l scoată din budă.
Primul consultant pune câteva întrebări despre ce-și dorește șeful să se întâmple, nu clarifică ce înseamnă succesul unei eventuale campanii de cursuri, cum arată și în ce fel va fi  măsurat. Se gândește ce programe de training are în tolbă. Apoi adaugă ce știu amicii lui să facă și lansează o ofertă pe tot bugetul anunțat. Ea include leadership, comunicare, prezentări, niște vânzări, un pic de negociere  și desigur manipulare și tehnici de influențare să fie masa bogată. Niște denumiri generice care pot însemna aproape orice…
Al doilea consultant întreabă care sunt cauzele deviațiilor observate. Comandantul se încruntă, de unde să știe el care sunt cauzele. Doar d-aia plătim consultanții să găsească soluții nu să ne pună întrebări. În plus de ce ne-am pierde vremea cu fleacuri de tip analiza cauzelor reale. Este clar că oamenii sunt defecți și când se întâmplă asta e și mai clar ce ai de făcut, îi trimiți la training. Deci care e oferta voastră de programe?
De ce ar fi normal ca CEO-ul din poveste să investească, măcar 5% din bugetul pe care îl va aloca degeaba unor programe de învățare alese la ghici, pentru o analiză temeinică a cauzelor lipsei de performanță? Pentru că de cele mai multe ori nu omul este cel defect ci boala este a sistemului sau a organizației…
Iată câteva exemple pe cât de simple pe atât de frecvente:
Suportul necesar performanței lipsește. Mai exact omul nu știe când e treaba lui și când nu este. Sau nu-i este clar ce acțiuni pot fi executate în paralel. Habar nu are să stabilească priorități și deci ghicește de unde să înceapă. Are de-a face cu procese și proceduri care nu au sens, se contrazic de-a dreptul sau îi concentrează eforturile spre direcții neproductive.
Standardele de performanță nu există sau nu sunt clare adică omul nu știe cât de bine performează și în lipsa unui feedbackului imediat și la obiect crede că livrează foarte bine. Există frecvent cazul în care performerul consideră țintele stabilite arbitrar de management ca fiind absurde și le tratează (ignoră) ca atare indiferent de consecințe.
Performerul este incapabil să atingă standardele de performanță stabilite pentru că nu este apt fizic, mintal sau emoțional. Sau pur și simplu nu știe în ce fel este importantă prestația lui pentru organizație și nici în ce fel va fi el personal afectat dacă reușește sau nu să-și atingă obiectivele. În foarte multe companii managementul răsplătește rezultatele excepționale prin adăugarea de sarcini suplimentare în cârca performerului, și fac asta până îl cocoșează complet.
Lipsa feedbackului de calitate dat la timp și într-un limbaj adecvat sau altfel spus informația pe care omul o primește despre rezultatul acțiunilor sale nu se bazează pe fapte, nu este exactă sau relevantă, nu vine în timp util iar limbajul folosit nu este suficient de specific pentru a fi înțeles corect. Managerii de 2 lei tona folosesc pe post de feedback judecăți de valoare, comparații complet lipsite de sens între poziții ierarhice care nu au nicio legătură (un manager general compara performanța șefului de IT cu cea a șoferului), ridică tonul până la cer și au pretenția să le ghicești așteptările în stele.
Un sistem disfuncțional de recompensare a rezultatelor care nu încurajează performanța relevantă sau măsoară cai verzi pe pereți. Premierile și bonusurile care nu contează pentru performer ajută și ele la menținerea unui status quo de submediocritate. Nu în ultimul rând e importantă rapiditatea cu care ești premiat sau pedepsit ea având un aport esențial la crearea de obiceiuri sau atitudini productive sau nu.
Pentru a deschide un pic mintea micului nostru directoraș confuz, analiza lipsei de performanță este absolut necesară înainte de a identifica cele mai bune soluții de redresare pentru organizație. Această analiză nu este totuna cu identificarea nevoilor de training cum ar putea crede un C-level mai slab de înger, care s-a ocupat preponderent de teorie, apoi a fost bolnav și astfel a lipsit de la proba practică. Nu o poate face orice trainer, nu costă 50 de bani dar te ajută să-ți folosești bugetul pentru învățare și dezvoltare acolo unde este nevoie de el, să adresezi problemele de sistem cu inițiative care chiar ar putea să le rezolve, ba chiar să pari un CEO acceptabil.
Calin Cavaleru

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu